Kalas-kundehistorier: Appy Days! To innovative brands finder fælles grund

Tilpasset design
Interview
Kundehistorier

Vi lærer Kalas’ kunder at kende i vores kundehistorier. Det kan være cykelklubber, men også grupper af venner, events eller virksomheder. Service er vigtig for alle vores kunder, men i tilfælde af Wouter Slotegraaf fra virksomheden Cyql var det endda inspirationen til at tænke videre og opnå et særligt samarbejde med Kalas. Men først til begyndelsen. Hvordan kom den tidligere amatør fodboldspiller Slotegraaf ind i cykling?

"Det er lidt en kliché, fordi man hører det så ofte," griner han. "Som så mange andre forhindrede et dårligt knæ mig i at fortsætte med at spille fodbold. Så kom cyklen ind i billedet. Det var bare en billig model i starten, og det var tøj, jeg købte. Det kom endda fra en kinesisk eShop. Jeg oplevede glæden ved at cykle med det samme, men da jeg begyndte at måle ting med en Garmin og en pulsmåler, blev det mere seriøst."

Seriøs træning, seriøse detaljer

Gennem et iværksætternetværk i provinsen Friesland, på den nordlige kyst af Holland, stødte Slotegraaf på Kalas-repræsentant og tidligere pro-cyklist René Hooghiemster.

"René lavede træningsplaner for mig, men hjalp mig også med at finde bedre tøj. Den forbindelse blev hurtigt etableret. Jo mere du cykler, desto vigtigere bliver detaljerne. Det gælder især for tøj. Jeg cykler nu i alle slags temperaturer og vejrforhold takket være mit tøj fra kalas. Godt udstyr er vigtigt både på cyklen og i min egen virksomhed. Hvis du har det rette udstyr, kører både dit arbejde og din cykelkarriere meget mere glat."

Virksomheden bærer navnet ‘Freed’. Det er det frisisk ord for fredag. I 2012 grundlagde Slotegraaf og hans partner Jan Kooistra, der også nyder at cykle, denne virksomhed. Henvisningen til fredag kommer fra den mere afslappede karakter af denne sidste arbejdsdag. De vil formidle den følelse hver dag i ugen. I øjeblikket beskæftiger Freed 16 personer og fokuserer på at bygge mobile applikationer, altså apps.

Ønsket om at designe deres eget tøj kom hurtigt, da virksomhedens ejere begge kørte på cykel. Denne trend fortsatte, da Freed fik et søsterselskab i start-up'en 'Cyql'. Her kombinerer Slotegraaf og Kooistra deres kærlighed til cykling og deres viden om apps.


Starten på Cyql appen

"Fra min egen erfaring i vores cykelklub 'TFC Surhuisterveen' så jeg, at kommunikationen kunne være lidt bedre. Som mange cykelklubber brugte vi WhatsApp. Så hvis fire ud af 150 medlemmer ville køre sammen en tirsdag morgen, skulle de andre 146 medlemmer også læse de beskeder om starttidspunkt, rute og valg af tøj. Det var hele tiden meget rodet," griner Slotegraaf.

Som app-udvikler så han løsningen i at skabe en app for cykelklubber. Det blev Cyql.

"Mine klubkammerater vidste godt om mit IT-firma, og det var sådan, bolden begyndte at rulle. De ville have en app. Vi lavede en skitse af en app. Derefter kontaktede jeg otte tilfældige klubber. I et Teams-møde så vi derefter, hvordan de kunne lide denne idé som et slags lille markedsundersøgelsesforsøg. Vi kunne have tænkt, at det var en god idé, men at få det bekræftet var dejligt."

Virtuelt klubhus

Den første version af Cyql blev lanceret i 2021, men idéen går tilbage til 2019. De fritimer, der var tilbage efter at have arbejdet for Freeds egne kunder, blev brugt på denne app.

"Jeg er stolt af, hvad vi har skabt," siger Slotegraaf glad. "Cyql er grundlæggende et virtuelt klubhus, hvor vi alle kan samles. Nu, hvis et par medlemmer vil cykle sammen, sidder I virtuelt sammen ved et bord i klubhuset et stykke tid. I opretter en tur i appen og chatter i den gruppe sammen uden alle de andre medlemmer. Selvfølgelig kan du også tale med hele klubben, når det kommer til organisatoriske ting, for eksempel. Eller om designet af det nye tøj," tilføjer han med et grin.

Brugen af appen voksede hurtigt, da NTFU, den hollandske Tour Cycling Union, gjorde Cyql-appen tilgængelig for sine medlemmer. Klubben betaler derefter et månedligt gebyr for brugen.

"Det opfylder virkelig et behov. Jeg har selv oplevet det," siger Slotegraaf. "Vi vil vokse videre internationalt med crowdfunding. Ideen fanger overalt, fordi cyklister vil cykle og gerne tages sig af på den måde."

Skræddersyet Cyql tøj

Cyqls logo er gult. Det var noget helt andet end de sorte eller hvide klæder, Kalas allerede havde designet for virksomheden Freed. Tid til en ny designsession!

"Vi har kreative mennesker, der arbejder i firmaet, som allerede havde lavet et design. Kalas hjalp os med at omdanne de idéer, vi havde, til et godt tøjdesign. Det skulle være gult. Gult er vinderens farve i Tour de France, men vi er ikke naiv," joker Slotegraaf.

"Gult er flot og lysende, og ved at skille sig ud som cyklist er det også en sikker farve. Som virksomhed skiller vi os også ud i det gule, og det skabte også interesse. Hovedsageligt cykel vennerne kører nu i gult, men Cyql-brugere er også interesserede. De bruger Kalas Custom eShop til at vælge deres eget tøj og gå til checkout selv. Derefter bliver det leveret direkte til deres hjem individuelt. Det er nemt og praktisk. Vi giver ikke rådgivning, fordi der er meget valg for alle slags budgetter og ønsker. Vi siger dog til folk, at de skal få godt tøj. Man skal ikke spare på det."

Cyql ind i fremtiden

Der var nu en fin, vidt brugt og højt vurderet app og tøj i gult, men det var ikke slutningen på samarbejdet mellem Kalas og Cyql. Hvad hvis de kunne udvide samarbejdet? I Tábor så Slotegraaf, hvor ens de to virksomheder var. Det inspirerede ham yderligere.

"Sidste vinter blev jeg inviteret af Kalas til at deltage i verdensmesterskabet i cyclo-cross i Tjekkiet. Vi fik også en rundvisning i fabrikken og så, hvordan Kalas' produktionsproces er ned til mindste detalje. Medarbejderne laver produkterne med passion, kærlighed og sans for detaljer. Vi gør det samme."

Det inspirerede Slotegraaf og hans forretningspartner Kooistra til at tænke videre på at gøre cykling endnu mere socialt.

"At chatte med cykelvenner er stadig den vigtigste og mest brugte funktion," siger Slotegraaf. "Man kan implementere idéen om at ‘aflaste’ meget længere end bare at planlægge en cykeltur sammen. Hvad hvis man kunne knytte vejrudsigten til sin tur? Eller, tænker man lidt længere, hvad hvis man kunne oversætte den vejrudsigten til et tøjvalg? Lange bibs? Vest på? Regnjakke? Medbring handsker eller bare den letteste sommertrøje, fordi det bliver 30 grader? Det er alt sammen aflastning, og det gør en sådan tur endnu nemmere at planlægge for vores brugere. Det er i sidste ende, hvad Cyql handlede om i begyndelsen, og den aflastelse forbliver kernen, ligesom Kalas har gjort for deres kunder i årtier."

 

Download Cyql-appen nu!
 

 

 

 

Historier med lignende temaer