Vindtunnel forskning

Performance og innovation inden for cykelteknologi er kernen i alt, hvad vi gør hos Kalas. Vores utrættelige fokus på forskning og udvikling, kombineret med banebrydende materialeteknologi, gør os i stand til at skabe cykeltøj i verdensklasse, som er designet til fart. Ved at arbejde tæt sammen med vores partnere leverer vi den højeste støtte – og hjælper dem med at opnå sejre i World Tour og guldmedaljer. Fra designs, der er vindtunnel testet på den ikoniske Silverstone-facilitet, til avancerede aerodynamiske stoffer, er hvert Kalas-produkt skabt for at give atleterne en afgørende konkurrencefordel.
I 2022 indledte Kalas Sportswear og det avancerede teknologi mærke Vorteq et banebrydende forsknings- og udviklingssamarbejde med det mål at skabe verdens hurtigste professionelle racercykel udstyr. Sammen har vi identificeret maksimale gevinster ved brug af Vorteqs patenterede dobbeltlags-teknologi. Resultatet er Kalas PROJECT-kollektionen.
Lavet af Kalas, valideret af Vorteq.

Testmetode
De data, du ser her, er indsamlet under vindtunnel-tests hos Silverstone Sports Engineering Hub i 2024 og er efterfølgende blevet gennemgået og bekræftet af Vorteqs ingeniører. Testene blev udført med en statisk mannequin svarende til en Kalas standardstørrelse 3. Vi testede både i aerodynamisk enkeltstartposition og i den klassiske landevejsposition med hænderne i bukket på styret (‘on the drops’).
Datakvaliteten og mængden af information, vi har kunnet analysere sammen, er enestående. Vi har allerede brugt disse data til at finde betydelige forbedringer for vores kunder – herunder Alpecin-Deceuninck, som har draget fordel af dette samarbejde gennem tid i vindtunnelen i Silverstone, hvor vi optimerede deres dragt valg til Tour de France.
Testene blev udført ved forskellige vindhastigheder fra 40 til 70 km/t i intervaller på 5–10 km/t samt i forskellige vinkler fra -8 til +8 grader for nøjagtigt at afspejle de varierende forhold under løb. Vores PROJECT-kollektion blev testet op imod vores hidtil bedst præsterende produkter. For eksempel blev Brios-dragten båret under både Tour de France-etaper og sejre i monumenter. Vi kan nu vise, hvilke forbedringer du kan opleve, når du f.eks. opgraderer din Brios til PROJECT RR, din Sonic til PROJECT TT, kombinerer PROJECT 01 Undersleeve med din Razor-trøje – eller tilføjer aerodynamisk tilbehør.

Nogle generelle tendenser, der dukkede op under vores tests:
- At bære en dårligt tilpasset skinsuit kan koste omkring 1–3 % CdA
- PROJECT RR Skinsuit sparer 1,5–4 % CdA sammenlignet med Brios Skinsuit
- PROJECT RR Skinsuit sparer 2,5–8 % CdA sammenlignet med Razor-trøje
- PROJECT TT Skinsuit sparer 4–6 % CdA sammenlignet med Sonic Skinsuit
- At bære PROJECT aero-sokker eller overtrækssko kan spare 3–5 % CdA sammenlignet med almindelige sko/sokker
PROJECT-kollektionen
Vi lancerede PROJECT RR (Road Race) skinsuit sammen med PROJECT TT (Time Trial) skinsuit. Specialiserede bane-skinsuits TE (Track Endurance), TS (Track Sprint) og TO (Track Omnium) blev hurtigt efterfølgende tilføjet til kollektionen. Siden da har vi også tilføjet aerodynamiske sokker, overtrækssko og undersleeves til vores PROJECT-kollektion.
Alle disse vindtætte beklædningsgenstande er udviklet ved hjælp af de samme principper bag Vorteqs patenterede dobbeltlags-teknologi og blev båret af medlemmer af Great Britain Cycling Team under deres rekordstore medaljehøst ved 2023 UCI Cykel verdensmesterskabet i Glasgow. Siden da er de blevet brugt i alle de store løb.
"PROJECT-kollektionen repræsenterer vores engagement i at bringe innovation på olympisk niveau til ryttere overalt. Gennem omhyggelige tests, banebrydende design og et utrætteligt fokus på ydeevne, har vi skabt produkter, der tilbyder professionelle fordele, samtidig med at de forbliver tilgængelige og økonomiske."
"Dette er kun begyndelsen. Innovation er kernen i alt, hvad vi gør, og vi er dedikerede til at presse grænserne endnu længere. Vores mål er at fortsætte med at forfine vores produkter, udforske nye materialer og fremme teknologier for at imødekomme de stadigt udviklende behov hos hver rytter – uanset om de jagter deres næste podieplacering eller deres næste personlige rekord."
František Klouček
R&D Director
Verdens resultater
PROJECT RR 1.0 er hovedvåbenet for Alpecin-Deceuninck i deres jagt på Monument-sejre og etape gevinster i Grand Tours. Jasper Philipsen har vundet flere etaper i Tour de France i 2022, 2023 og 2024. Han sejrede også i et tæt bunch sprint i Milan-San Remo 2024.
I 2023 vandt Mathieu van der Poel også Milan-San Remo, før han tog en uforglemmelig 'et-to' med sin holdkammerat Jasper Philipsen i Paris-Roubaix og satte den dengang hurtigste gennemsnitshastighed i løbets historie (46,8 km/t over 256,6 km).
I 2024 vandt Mathieu Tour of Flanders, før han og Jasper gentog deres 'et-to' i Paris-Roubaix. Denne gang kørte Mathieu de sidste 60 km solo, og hans PROJECT RR skinsuit var det eneste, der beskyttede ham mod vinden. Han satte en rekord gennemsnitshastighed (47,8 km/t over 259,7 km) for andet år i træk.

Opnå dit fulde potentiale
Ved at bruge autentiske vindtunnel-testdata, valideret af Vorteq-ingeniører, og med konkrete eksempler på virkelige præstationer, viser vi det potentiale, du kan opnå ved at vælge disse beklædningsgenstande fremfor traditionelle udstyr som almindelige trøjer og bib-shorts.
Få mere information om vores PROJECT Collection i vores AeroBook